Hvad er konkurrencekørsel?

Hvad er konkurrencekørsel?

23. januar 2023 Af Drivingteam Schwartz

De fleste har måske set en hest med en vogn efter sig. Nogle tror at det kun var i gamle dage at man kørte med vogn, nogle tror at det kun er ældre mænd, der kører skovture og andre tror måske at det at køre med hest og vogn er ligesom det showræs de har set på Roskilde dyrskue eller Store Hestedag.

I virkeligheden er kørsel med hest og vogn, det hele og meget mere.

Konkurrencekørsel er en disciplin for sig selv. Den er inddelt i tre, ligesom military – dressur, maraton og forhindringskørsel (kegler)

Dressuren er som ridedressur med et fastlagt program der skal køres, inddelt efter det niveau ekvipagen er nået til. Resultatet opgøres i strafpoint og ikke procenter som traditionel dressur.

I dressuren har kusk og groom (hjælperen bagpå) pænt tøj på. Både kusk og groom skal have hovedbeklædning – det er vagfrit om der køres med hat eller hjelm, handsker og jakke på, kusken skal også have kuskeklæde (forklæde) på og pisken i hånden hele tiden. Groomen skal sidde stille og er med af sikkerhedsmæssige årsager.

Hesten er flettet og udstyret pudset, her gælder elegance og harmonisk udseende.

På billedet kører jeg med maratonvogn, da jeg ikke har andet. Normalt bruges der dressurvogn, kaldet en spider, men ved nationale stævner dispenseres og det er tilladt at køre med maratonvogn.

 

Maraton (svarer til terræn i military) er en rute, med indlagte forhindringer der skal køres i korrekt rækkefølge. Det hele er på tid og det gælder om at have den laveste samlede tid i forhindringerne. Hele ruten er på idealtid, dvs. at der er en min. og maks tid man skal ramme mellem for at være godkendt.

Her er stilen uformel, men der er krav om godkendt hjelm og sikkerhedsvest til både kusk og groom. Der må ikke køres i shorts.
Der køres med maratonvogn, og groomen skal her være aktiv, fungerende som en sandsæk for at holde balancen på vognen så den ikke vælter. Der køres stærkt og centrifugalkraften er en vigtig faktor når der drejes med høj fart.

 

Forhindringskørsel (kegler) (svarer til springbanen i military) er 15-20 kegleporte, der skal køres i korrekt nummerrækkefølge. Det er på tid og den der er hurtigst igennem og med færrest fejl vinder- en nedrevet bold giver 3 straf

Der køres i dressurstil og med samme vogn og tøj. Her er godkendt hjelm påbudt.

 

Der er placeringer i hver disciplin og en samlet vinder af alle tre discipliner.

 

Det er de tre discipliner hurtigt forklaret.

Konkurrencerne er, som i ridesporten, inddelt efter niveauerne LET, MIDDEL, SVÆR.
Ved de små stævner kan der startes på alle niveauer, ved landsstævner og opefter er det middel og svær.

Man kan kort forklare stævnestrukturen således:

  • Interne klubstævner svarer til E stævner
  • Dressurcup, Topcup, Maratoncup svarer til D stævner
  • Landsstævner svarer til landsstævner
  • Forbundsmesterskab svarer til DM, men er, for kuske der har kvalificeret sig, i middelsværklasse
  • DM er for kuske i svær klasse, der har kvalificeret sig
  • Internationale FEI stævner – i DK har vi ét FEI stævne, der afholdes ved Mørkøv på Sjælland hvert år i maj

 

Hvis du er interesseret i at læse mere om reglementer, dressurprogrammer etc finder du det hele på Dansk Køreforbunds hjemmeside her kan du også finde de lokale selskaber og foreninger, hvor det altid er muligt at komme med på tur eller kigge forbi til et arrangement og se hvad køresport er 🙂

Jeg håber, at du er blevet lidt klogere på konkurrencekørsel.

Du kan følge med i min hverdag og træning på både facebook og instagram

/ Julie